Som inspiration til jeres egen undervisning følger her en samling af årsplaner, undervisningsforløb og temaer samlet i samarbejde med tidligere deltagere på Big Bang til Naturfag.
Eksempler på årsplaner fra deltagende lærere giver en ide om hvordan man kan få hele eller dele af fortællingen "fra Big Bang til Moderne Menneske" til at passe ind i årshjulet.
Årsplan udviklet for 8. klasse på Karensmindeskolen. Detaljer om de enkelte forløb kan læses i følgende: Fysik/kemi, Biologi, Geografi.
Jorden og universet | Fagfagligt | Teknologiens betydning for menneske og sundhed | Fagfagligt | Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer | ||||
Fysik/kemi |
Universet Afgang fra jorden Opdagelsen af nye planeter |
FFF: Big Bang til Moderne Menneske |
Magnetisme Lim mellem atomer Sæbe, Renkemi |
Programmering og robotter | FFF: Teknologiens betydning |
Atomfysik |
Lys/Lyd Luft/Global miljøkemi |
FFF: Udledning af stoffer |
Biologi |
Nye arter udvikles Liv i rummet |
Skoven Rusmidler |
Genetik Bioteknologi og etik |
Pubertet |
Klima Klimaforandringer |
|||
Geograf |
Jordens opbygning og pladetektonik Det geologiske kredsløb |
Istid og landskabsdannelse | Rige og fattige lande | Kortlære |
Naturkatastrofer Internationale konflikter |
Årsplan udviklet af lærere på Buddinge Skole. Klassernes fællesfaglige forløb er indikeret. Detaljer om forløbet 'Stoffer og energi' kan læses her.
32-36 | 37-40 | 43-47 | 48-51 | 1-5 | 8-11 | 12-17 | 18-25 | |
7. Årgang | Fagopdelt | Landbrugs-produktion | Fagopdelt | |||||
8. Årgang | Fagopdelt | Stoffer og energi | Fagopdelt | Livs betingelser | Fagopdelt | |||
9. Årgang | Fagopdelt | Energi-forsyning | Fagopdelt | Udledning af stoffer | Fagopdelt | Rep.+prøve | Prøve |
Årsplan over fællesfaglige forløb på Sunds-Ilskov Skole.
7. Årgang | Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer | Extra ting fra FFF’erne | ||
8. Årgang | Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer | Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår | Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget | |
9. Årgang | Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår | Fra Big Bang til Moderne Menneske | Organisk Kemi |
Nedenstående forløb er udviklet og udført af lærere, som har hørt fortællingen ”fra Big Bang til moderne menneske”, enten i forbindelse med vores workhops på Københavns- og Århus Universitet eller fordi de har haft besøg af en formidler fra Big Bang til Naturfag på deres skole.
Hvad skal der til for at bebo en ny planet? Dette spørgsmål har fået mange mennesker i verden til at undre sig over, hvilke muligheder der er for at bo andre steder i universet end på jorden. Dette forløb er udviklet og udført af lærere fra Karensmindeskolen.
Forløbet er opbygget gennem (1) en fælles undren og vision (er vi alene i universet, hvor kommer vi fra m.m.), (2) fagfaglige forløb, (3) foredrag fra BB2MM og (4) et FFFO om, hvad der skal til for at bebo en ny planet. Læs mere om forløbets mål og aktiviteter her, og specifikt for de enkelte fag: fysik/kemi, geografi og biologi.
Fysik/kemi | Geografi | Biologi | |
Relevante emner |
Sol, måne og stjerner Solsystemet Stråling |
Jordens opbygning og pladetektonik Geologisk udvikling |
Udvikling af nye arter Himmel og jord Dyr og planter i rummet |
Anvendte forsøg |
- |
- |
- |
Ideer til forsøg |
Tæl galakser Planetkort |
Danmarks Geomorfologi Geologiske tidsaldre |
Artsdannelse Adaptation Fotosyntese |
Dette forløb, udført som FFFO på Svenstrup friskole, fokuserer på betingelser for dannelse og udvikling af liv i universet (læs om et lignende forløb fra Lillevang skole her).
Opgaverne består i at udforme en problemstilling for at undersøge ‘Liv i universet’ og lave en model af hvordan liv i universet påvirkes og udvikles.
Fysik/kemi | Geografi | Biologi | |
Relevante emner |
Universets byggesten: grundstoffer, molekyler, kemiske forbindelser Universets skabelse: dannelse af stjerner, planeter, solsystemet |
Jordens byggesten: sten, mineraler Jordens/Menneskets skabelse: pladetektonik, menneskets udvandring, kultur vs. Natur |
Livets byggesten: nukleinsyre, proteiner, kulhydrater Livets skabelse: fotosyntese, evolution, definitioner af liv |
Anvendte forsøg |
Elektrolyse af vand Dataanalyses af exoplaneter Spektralanalyse |
Model af jordens opbygning Dialog- og snakke øvelser |
Udtræk af DNA fra spyt Dyrkelse af bakterier Proteinsyntese-rollespil |
Ideer til forsøg |
Transitmodellen Byg-Selv spektroskop Planetkort |
Den antropocæne tidsalder Det moderne menneskes succes Geologiske tidsaldre |
DNA -banan vs. mennesker Artsdannelse Fotosyntese |
Dette forløb, som arbejder med temaet “livet på jorden”, er udført af lærere på Hærvejsskolen i 8. og 9. klasse, som et af de fire gennemgåede FFFO’er.
Forløbet ligger stort fokus på introduktion og repetition af relevante begreber og afsluttes med et fælles mindmap, individuelle/parvis arbejdsspørgsmål, individuelle/parvis problemstillinger, ideer til relevante forsøgsopstillinger, undersøgelser, modeller m.m. Læs mere om forløbet.
Fysik/kemi | Geografi | Biologi | |
Relevante emner |
Astronomi Bølger (lys og lyd) Stråling Energiudnyttelse |
Vejr og klima Vulkaner og jordskælv Rig og fattig/demografi/udviklingsstrategier |
Cellen (+fotosyntese) Evolution Genetik og genteknologi Bakterier og mikroorganismer |
Anvendte forsøg |
- |
- |
- |
Ideer til forsøg |
Planetkort Byg-Selv spektroskop UV-beskyttelse |
Åbningen af Nordatlanten Det moderne menneskes succes |
Fotosyntese Evolutionsleg Konkurrence |
Dette forløb blev udført som er et spotforløb over flere fagdage på Trekløverskolen med henblik på at udvide forståelsen af skolebesøget fra Big Bang til Naturfag.
Opgaverne bestod i at finde underemner, en problemstilling med fire arbejdsspørgsmål, en undersøgelse/forsøg og en model. Produktet var i sidste ende en A4-side og en kort video med gennemgang af undersøgelsen/forsøget og modellen, samt en beskrivelse af dets sammenhæng med problemstillingen.
Fysik/kemi | Geografi | Biologi | |
Relevante emner |
Universet og jorden bliver skabt Solsystemet |
Solsystemet Atmosfæren |
Livets udvikling Livet på land Massedød |
Anvendte forsøg |
- |
- |
- |
Ideer til forsøg |
Tæl galakser Planetkort |
Vands tilstandsformer |
Evolutionsleg Artsdannelse Adaptation |
Forløb for 7. årgang, udført af lærere på Lindevangskolen (læs også det lignende forløb fra Bagsværd Kostskole og Gymnasium).
Forløbet blev afsluttet med modellering og hypoteseafprøvning. Eleverne fik en åben opgave, der bestod i at kolonisere Mars. Opgaven bestod af tre steps: (1) byg det, (2) brug begreber og (3) begrib det. Endeligt mundede opgaven ud i en fremlæggelse, samt udstilling i Aulaen med en tilhørende præsentationsvideo.
Fysik/kemi | Geografi | Biologi | |
Relevante emner |
Universet (solsystemet) Jordens dannelse Grundstoffer Stråling |
Ressourcetildeling Vandets kredsløb Klima og vejr på Jorden og Mars. Terraforming |
Det første liv Evolution Fotosyntese Stofkredsløb Kroppen |
Anvendte forsøg |
Hydrolyse af vand Tryk og temperatur (kogepunkter) |
- |
Byg et økosystem (flaskehave) |
Ideer til forsøg |
- |
- |
- |
Dette forløb, som er udviklet af naturfagsteamet på Buddinge skole, er et tværfagligt forløb som arbejder bredt med emnet "fra stof til energi". Målet er, at udvide elevernes kompetencer indenfor kommunikation, modellering, undersøgelse og perspektivering. Det er et gruppeforløb, hvor hver gruppe vælger ét stof ud fra 10 forskellige stoffer (Kul, Olie, Biogas, Naturgas, Brint, Affald, Træ, H2O, Uran, CO2). Der arbejdes ud fra seks arbejdsspørgsmål: Hvor finder vi energikilden henne? Hvor god en energikilde er det? Hvordan fremskaffer vi energikilden? Hvordan påvirker udvindingen naturen? Hvordan påvirker afskaffelsen naturen? Hvorfor er det godt/dårligt at bruge energikilden?. Læs mere om forløbet.
Fagligt forløb i fysik/kemi, udviklet og udført af lærere fra Toftlund skole. Dokument med læsning og opgaver til eleverne. Forløbet fulgte følgende plan:
Fase | Emne | Opgaver | Relevante forsøg |
1. | Big bang, universets udvidelse, dannelse af partikler og atomer | Vi arbejder med universets skabelse og kigger her på forskelle og ligheder mellem religion og videnskab. Eleverne præsenteres for protoner dvs. atomkerner og det periodiske system. Herefter introduceres elektronerne og dermed atomerne. Kendskabet til det periodiske system udvides til hovedgrupper. Eleverne arbejder i mindre grupper med selv at udvikle opstillingen af det periodiske system. Vi laver en ”hovedgruppestafet”. | Ballonforsøget, hvor et univers blæses op. |
2. | Partikler og grundstoffernes tilstandsformer | Vi repeterer kendskabet til atommodellen. Hovedgruppestafet. Vi arbejder med grundstoffernes tilstandsformer. | ”kogning af isterninger og temperaturundersøgelser”. |
3. | Lys og bølger | Vi arbejder med flammefarveforsøgene. Vi kigger igen på atommodellen og indfører elektronspring og flammefarver, som grundstoffernes fingeraftryk. | Flammefarver |
4. | Stjerners dannelse og livscyklus | Vi arbejder med stjernedannelse og tyngdekraften introduceres. Eleverne arbejder med mini-tegneserie af stjernedannelse. | Forsøg med tyngdekraft |
5. | Solsystemets dannelse | Vi arbejder med planeterne i vores solsystem. | Eleverne spiller planetspillet. |
6. | Opsamling og evaluering |
- |
- |
Dette forløb, som er udviklet af Naturfagsteamet på Krogårdskolen, henvender sig til geografi-undervisningen. Målet er, at eleverne skal kunne forklare og beskrive jordens pladetektonik ud fra deres egne modeller. Eleverne klædes fagligt på inden forløbets opstart. Læs mere om forløbet.
Nedenstående temaer er udviklet af holdet bag Big Bang til Naturfag, og kan bruges som inspiration til udvikling af nye undervisningsforløb. Under hvert tema, er der ideer til arbejdsspørgsmål, samt ideer til relevante emner og forsøg.
Fysik/kemi | Geografi | Biologi | |
Relevante emner |
Spektralanalyse Energi i lys, solceller og solvarme Påvisning af ioniserende stråling |
Klimazoner Vejret Atmosfæren Gletsjere |
Fotosyntese Liv i forskellige typer klima UV-beskyttelse og hud |
Ideer til forsøg | Byg-Selv spektroskop |
Albedo Gletsjeres tilbagetrækning |
Fotosyntese Artsdannelse |
Fysik/kemi | Geografi | Biologi | |
Relevante emner |
Vandmolekylets opbygning Vands tilstandsformer Tungt vand Kometer og meteornedslag |
Havstrømme Ismasser Istid og gletchere Vand over og under os |
Flydende vand og betingelser for liv Biologiske processer i vandig opløsning Osmose Livet i hav, åer og kloak |
Ideer til forsøg |
Vands tilstandsformer Elektrolyse af vand |
Grønlandspumpen Is i og over vand |
Osmose i kartofler |
Fysik/kemi | Geografi | Biologi | |
Relevante emner |
Grundstoffernes opbygning Grundstoffernes dannelse Grundstoffers kemiske egenskaber Det periodiske system |
Sedimenter Kvælstofkredsløb Naturressourcer Næringsstoffer, udvaskning fra marker og opblomstring af alger (eutrofiering) |
Cellermembran og lipider Aminosyrer DNA og proteiner Proteinsyntesen |
Ideer til forsøg |
Find grundstoffer Grundstoffernes periodiske system [.doc] |
Ressourcer og deres dannelse Sedimentdannelse og binding af næringsstoffer |
Udtræk DNA fra bananer Fotosyntese |
Fysik/kemi | Geografi | Biologi | |
Relevante emner |
Drivhusgasser Solens indstråling Det elektromagnetiske spektrum |
Klimaforandringer Atmosfæren En beboelig jord Kulturgeografi og menneskets påvirkning af Jorden |
Levevilkår på Jorden Dyr og planter Respiration Fotosyntese |
Ideer til forsøg | Stråling Infrarødt lys Drivhuseffekt |
Det Moderne Menneskes Succes Gletsjeres tilbagetrækning |
Respiration og forbrug af ilt Fotosyntese Planters vækst |
Fysik/kemi | Geografi | Biologi | |
Relevante emner |
Energiformer Varmekapacitet Stråling |
Albedo Pladetektonik Jordens indre Vind og vejr Lyn og torden |
Fotosyntese Repiration Livets energi Stofskifte Eksponentiel vækst |
Ideer til forsøg |
Byg-Selv spektroskop Varmekapacitet Omdannelse til termisk energi |
Albedo Konvektion Grønlandspumpen Åbningen af Nordatlanten Den antropocæne tidsalder |
Fotosyntese Konkurrence Planter og dyrs stofskifte |